قرص های ترکیبی پیشگیری از بارداری

یکی از روش های جلوگیری از بارداری ، قرص های ترکیبی (حاوی استروژن و پروژسترو ن)است که به دوشکل یک مرحله ای (ال –دی ) و سه مرحله ای (تری فازیک ) در سیستم ارایه خدمات تنظیم خانواده موجود می باشد. مصرف این قرص ها هر روزه بوده و توسط کارکنان بهداشتی تعلیم دیده ارایه می شود.اثر بخشی قرص های ترکیبی در صورت مصرف صحیح ،98درصداست.

  

باورها و پرسش ها:
خوردن قرص های پیشگیری ازبارداری باعث افزایش خطر مبتلا شدن به سرطان های دستگاه تناسلی ، مانند سرطان رحم و تخمدان می شود.
پاسخ : خیر مصرف قرص های پیشگیری از بارداری نه تنها باعث بروز سرطان نمی شود ، بلکه کم شدن شانس ابتلا به سرطان رحم و تخمدان از مزیت های استفاده از آن است.
مصرف قرص های پیشگیری از بارداری سرطان زا است و باعث سرطان پستان ،مثانه و معده می گردد.
پاسخ : خیر. تا به حال علم چنین چیزی را تایید نکرده است. البته لازم است قبل از شروع خوردن قرص ، مراجعه کننده توسط ارایه دهنده خدمت بررسی شود تا اگر سرطان پستان یا سابقه آن و یا هربیماری خطرناک وابسته به قرص راداشته باشد از آن استفاده نکند . همچنین اگر خانمی مشکوک به سرطان پستان است نباید از این روش استفاده کند.
استفاده از قرص های پیشگیری ازبارداری باعث ناراحتی قلبی می شود و میزان سکته قلبی و مغزی رازیاد می کند.
پاسخ : خیر. افراد سالم دچار این عارضه نمی شوند . این مشکل به مقدار کم در افراد سیگاری و کسانی که سابقه خانوادگی و فامیلی فشارخون بالا دارند دیده می شود. برای همین است که برای مصرف کننده قرص ،در زمان شروع مصرف و در مدتی که از قرص استفاده می کند ، معاینه ها و بررسی های لازم انجام می شود.
قرص جلوگیری باعث پوکی استخوان می شود.
پاسخ : خیر . قرص نه تنها باعث پوکی استخوان نمی شود ،بلکه باعث می شود که استخوان هامحکمتر شوند به عبارتی به افزایش تراکم استخوان ها نیز کمک می کند.
قرص جلوگیری باعث پرمویی و موهای زاید در صورت و ریزش موهای سر می شود.
پاسخ : خیر مصرف قرص های پیشگیری از بارداری باعث پرمویی نمی شود، حتی در مواردی برای درمان پرمویی نیز استفاده می شود. همچنین موادی که در قرص ها وجود دارند باعث قوی تر شدن موها نیز می شوند.
استفاده طولانی مدت از قرص جلوگیری باعث بیماری تیروئید می شود.
پاسخ : خیر .بررسی های علمی تا به حال چنین مطلبی را تایید نکرده است .
استفاده از قرص جلوگیری باعث ایجاد واریس می شود .
پاسخ : خیر مصرف قرص باعث ایجاد واریس نمی شود.
مصرف قرص در زن های زایمان کرده و زایمان نکرده باعث نازایی می شود.
پاسخ : خیر مصرف قرص باعث نازایی نمی شود. نازایی علت های مختلفی دارد و به طور معمول بعضی از افراد نازا هستند . همچنین یکی از مزایای استفاده از قرص این است که با قطع مصرف آن باروری به سرعت برمی گردد.
اگر همزمان با مصرف قرص حاملگی پیش بیاید ، سبب ناهنجاری ،ناقص به دنیا آمدن و یاعقب ماندگی ذهنی نوزاد می شود.
پاسخ : خیر. احتمال بارداری همزمان با مصرف صحیح قرص خیلی کم است (حدود1درصد) .هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد اگر حاملگی همزمان بامصرف قرص اتفاق بیفتد باعث شود که نوزاد مبتلا به ناهنجاری ،ناقص به دنیا آمدن و یاعقب ماندگی ذهنی گردد.
مصرف قرص باعث دخترزایی می شود و احتمال نازایی دخترش زیاد است .
پاسخ : دختر یا پسر بودن جنین بانطفه های زن وشوهر مشخص می شود. همچنین قرص ها هیچ نقشی در نازاشدن فرزندان دختر ندارند.
مصرف قرص باعث لکه بینی و درنتیجه کم خونی می شود.
پاسخ : خیر. ممکن است لکه بینی در تعداد کمی از مصرف کنندگان در 3-2 ماه اول مصرف دیده شود. این مسئله می تواند به دلیل فراموشی خوردن قرص یا مصرف نادرست قرص باشد . به هرحال حجم خون از دست رفته در این مدت باعث کم خونی نمی شود.
استفاده طولانی از قرص موجب سرد مزاجی و کم شدن میل جنسی می شود.
پاسخ : خیر. سرد مزاجی و کم شدن میل جنسی به دلیل خوردن قرص نیست. همچنین باید گفت خانمی که قرص می خورد و همسرش، می توانند به دلیل راحتی خیال و نداشتن نگرانی از حاملگی ناخواسته ، افزایش میل جنسی داشته باشند و رابطه جنسی آنها با رغبت وآرامش بیشتری باشد .
قرص باعث عصبی شدن می شود.
پاسخ : خیر مصرف قرص باعث عصبی شدن نمی شود.در موارد بسیار نادری ممکن است تا زمانی که بدن به قرص عادت کند(که معمولا" حداکثر تا سه ماه طول می کشد) ،تغییرات کوتاه مدت و گذرا در خلق وخوبوجود بیاید.
قرص های پیشگیری از بارداری باعث بی خوابی ،کم خوابی و دیدن کابوس می شود.
پاسخ :خیر. بی خوابی و کم خوابی و دیدن کابوس علت های دیگری دارد که به بررسی بیشتر نیازدارد . این مشکلات ارتباطی باخوردن قرص های ترکیبی پیشگیری ازبارداری ندارد.
خوردن قرص باعث کمردرد می گردد.
پاسخ : خیر. کمردرد یکی از مشکلات شایع است که فقط مخصوص خانم هانیست و در آقایان هم زیاد دیده می شودو می تواند دلیل های مختلفی داشته باشد . اگر خوردن قرص و کمردرد همزمان اتفاق بیفتند ،نمی توان گفت که قرص دلیل به وجود آمدن آن بوده است.
خوردن قرص باعث کاهش قدرت بینایی و شنوایی می شود.
پاسخ : خیر مصرف قرص منجر به کاهش قدرت بینایی و یا شنوایی نمی شود.
خوردن قرص موجب فراموشی ،سفید شدن مو و پیری زودرس می گردد.
پاسخ : خیر .فراموشی به عوامل بسیار زیادی مثل افزایش سن ، استرس و مشغولیت ذهنی و ....... ارتباط دارد . خیلی از افراد سفید شدن مو را علامت پیری زودرس می دانند که این فکر درستی نیست . مهمترین علت های سفید شدن مو و پیری زودرس ، ژنتیکی است و هیچ ربطی به مصرف قرص ندارد.
قرص باید زمانی خورده شود که تماس جنسی اتفاق می افتد.
پاسخ : خیر قرص وقتی اثربخش است و جلوی بارداری را می گیرد که مرتب و صحیح خورده شده باشد. اگر قرص نادرست ونامرتب خورده شود احتمال بارداری ناخواسته به شدت زیاد می شود . خوردن قرص فقط در زمان تماس جنسی نمی تواند از بارداری پیشگیری کند.
قرص پیشگیری از بارداری را نباید بیشتر از سه ماه پشت سرهم مصرف کرد و پس از سه ماه مصرف باید مدتی استفاده از آن را قطع کرد.
پاسخ : خیر مصرف بیش از سه ماه قرص نه تنها عارضه ای ندارد بلکه در این سه ماه بدن عادت می کند و اگر احتمالا" خوردن قرص باعث بوجود آمدن مشکلی برای فرد شده باشد در طول این سه ماه از بین می رود.
شروع خوردن قرص باید در زمان قاعدگی باشد. پاسخ : فقط شروع بسته اول قرص باید در زمان قاعدگی باشد تا اطمینان داشته باشیم که باردار نیستیم . روز اول قاعدگی بهترین روز برای شروع خوردن قرص ها است. اگر مطمئن باشیم که باردار نیستیم ،می توانیم خوردن قرص را در هر زمانی شروع کنیم . فقط باید در هفت روز اول ،همزمان با استفاده از قرص از کاندوم هم استفاده کرد . برای شروع بسته های بعدی ، رعایت فاصله های یک هفته ای بین بسته های قرص الزامی است بدون توجه به این که این روز ،چندمین روز قاعدگی فرد است.
خوردن یک شب در میان قرص جلوگیری ، به خصوص در زنانی که با خوردن قرص عوارض دارند ، باعث پیشگیری از حاملگی می شود.
پاسخ :خیر . این شکل استفاده از قرص کاملا"نادرست است . اگر قرص به این شیوه خورده شود ،نه تنها از بارداری جلوگیری نمی کند ،بلکه باعث می شود که عوارضی مثل لکه بینی و خونریزی بین قاعدگی ها بیشتر شود و خطر بارداری ناخواسته راهم زیاد می کند . اگر خانمی با خوردن قرص پیشگیری از بارداری دچار عارضه می شود باید به مرکز بهداشتی درمانی برود و با گفتن مشکلات خود راهنمایی های لازم را بگیرد . خوردن قرص هم باید طبق راهنمایی هایی باشد که فرد از خانه بهداشتی یا مرکز بهداشتی درمانی دریافت می کند.
خوردن یک ماه در میان قرص جلوگیری هم می تواند باعث پیشگیری از حاملگی شود .
پاسخ : خیر. این موضوع اصلا" درست نیست . خوردن قرص به شکل یک ماه در میان باعث می شود که عوارض احتمالی قرص بیشتر شود . همچنین در ماه هایی که فرد قرص را نمی خورد ، حتما" احتمال حاملگی وجود خواهد داشت.
خوردن قرص برای چند سال مداوم باعث نازایی می شود و دیگر فرد نیازی به استفاده از روش جلوگیری ندارد .
پاسخ : خیر مصرف قرص باعث نازایی نمی شود . همچنین با توجه به اینکه استفاده کنندگان قرص پس از قطع آن ، به سرعت و در فاصله کوتاهی می توانند باردار شوند ، لازم است تا زمانی که فرد تصمیم به باردار شدن ندارد از قرص یا یک روش دیگر پیشگیری از بارداری استفاده کند.
قرص را می توان فقط بعد از نزدیکی به تعداد 5عدد خورد و یا خوردن 10 قرص به مدت4 – 3 روز در هر ماه می تواند از حاملگی جلوگیری کند .
پاسخ : این روش های خوردن قرص اصلا" صحیح نیست و نه تنها باعث پیشگیری از بارداری ناخواسته نمی شود ، بلکه باعث می شود که خونریزی های نامرتب رحمی نیز به وجود بیاید .
استفاده از گیاهان دارویی مثل میخک مانند خوردن قرص از بارداری جلوگیری می کند .
پاسخ : خیر. استفاده از داروهای گیاهی برای جلوگیری از بارداری تا کنون ثابت نشده و غیر قابل اعتماد است.
قرص ها را نباید با غذاهای خاصی مانند لبنیات و یا نوشیدنی مثل چای خورد
. پاسخ : خیرخوردن قرص همراه با مواد غذایی یا چای مشکلی به وجود نمی آورد.
استفاده از قرص های پیشگیری ازبارداری باعث افزایش فشار خون می شود
. پاسخ : مصرف قرص های پیشگیری ازبارداری سبب ایجاد فشارخون نمی شود .همچنین باید به یاد داشت ،با توجه به اینکه اندازه گیری فشار خون دوره ای همزمان با دریافت خدمت در مراجعات پیگیری ، یکی از مراقبت های لازم برای ادامه مصرف قرص است بنابراین اگر فردمبتلا به فشار خون شود زودتر تشخیص داده می شود.
مصرف قرص پیشگیری باعث تنگی نفس می شود
. پاسخ : خیر . تنگی نفس از عوارض مصرف قرص های پیشگیری از بارداری نیست و ارتباطی به آن ندارد. البته باید دقت کرد که اگر در موارد بسیار نادری فرد استفاده کننده از قرص دچار تنگی نفس شدید بشود ،باید بلافاصله به بیمارستان مراجعه کند.
استفاده از قرص های پیشگیری ازبارداری باعث بوجود آمدن عوارض گوارشی شدید می شود.
پاسخ : باید به این مسئله دقت کرد که ممکن است بعضی از مشکلات گوارشی خفیف مثل حالت تهوع در 3 -2 ماهه اول مصرف در برخی افراد بوجود بیاید . معمولا" این مشکل با خوردن قرص هنگام خواب یا همراه غذا ،مایعات بیشتر و سبزی و میوه تازه و ... برطرف می شود . اگر مشکل گوارشی فرد پس از سه ماه اول و با انجام این کارها باز هم ادامه پیداکند ،فرد می تواند در صورت تمایل به جای قرص از یک روش دیگر پیشگیری از بارداری استفاده کند.
استفاده طولانی از قرص موجب افسردگی می شود.
پاسخ : تغییر خلق و خو از عوارضی است که ممکن است به مقدار خیلی کم در استفاده کنندگان از قرص دیده شود . حدود سه ماه طول می کشد تا بدن انسان به قرص عادت کند و معمولا" این عوارض بعد از سه ماه برطرف می شوند .
مصرف طولانی مدت قرص جلوگیری باعث زیاد شدن چربی خون می شود .
پاسخ : خیر. استفاده از قرص جلوگیری باعث زیاد شدن چربی خون نمی شود . از طرفی با توجه به اینکه خانم هایی که می خواهند از قرص های پیشگیری ازبارداری استفاده کنند ، باید در سه ماهه اول استفاده آزمایش چربی خون انجام بدهند و این آزمایش را هر سال یکبار تکرار کنند ، اگر چربی خون بالایی داشته باشند در ابتدای استفاده از قرص مشخص می شود و قرص قطع می شود و اگر هم در طول مدتی که از قرص استفاده می کنند با مشکل چربی خون روبرو بشوند ، سریع این مشکل تشخیص داده می شود وآن وقت می توان برای درمان لازم اقدام کرد.
با مصرف طولانی مدت قرص احتمال چند قلویی زایی بیشتر می شود.
پاسخ : قرص های پیشگیری ازبارداری جلوی تخمک گذاری را می گیرند . بنابراین قرص باعث چند قلویی زایی نمی شود و احتمال چند قلوزایی برای مصرف کنندگان بعد از قطع قرص مثل بقیه افراد است.
مصرف قرص پیشگیری باعث ایجاد کیست تخمدان و چسبندگی لوله های رحم می شود .
پاسخ : خیر . قرص نه تنها باعث بوجود آمدن کیست تخمدان نمی شود ،بلکه احتمال بوجود آمدن آن را کم می کند . همچنین با کم شدن احتمال بیماری های التهابی لگن به دلیل مصرف قرص ، احتمال چسبندگی لوله های رحمی نیز کمتر می شود.
قرص جلوگیری باعث زیاد شدن عفونت زنانگی ،زخم دهانه رحم و خارش واژن می شود .
پاسخ : خیر ارتباطی بین افزایش بروز عفونت های زنانگی ،زخم دهانه رحم و خارش واژن با مصرف قرص های پیشگیری از بارداری وجود ندارد . همچنین باید بدانیم که این قرص ها با افزایش ترشحات دهانه رحم می توانند نقش محافظتی در مقابل برخی عفونت های زنانگی ایجاد نماید. اگر خانمی همزمان با مصرف قرص پیشگیری از بارداری دچار عفونت زنانگی شود با رعایت بهداشت فردی و درمان طبی مشکل برطرف می شود.
قرص جلوگیری ازبارداری مقدار خونریزی ماهانه را کم می کند و گاهی موجب قطع قاعدگی می شود.
پاسخ : یکی از مزایای استفاده از قرص های پیشگیری ازبارداری منظم شدن قاعدگی ها و کم شدن خونریزی قاعدگی است که باعث می شود کم خونی در خانم هایی که از قرص استفاده می کنند کمتر بوجود بیاید . ممکن است در تعداد بسیار کمی از استفاده کنندگان از قرص قطع قاعدگی بوجود بیاید که هیچ خطری ندارد . تنها چیزی که باید در این افراد از آن اطمینان داشت این است که آیا قرص درست استفاده شده است یا خیر . چون اگر قرص درست خورده نشده باشد، قطع قاعدگی ممکن است علامت حاملگی ناخواسته باشد.
مصرف قرص پیشگیری از بارداری باعث از کار افتادن تخمدان ها و یائسگی زودرس می شود.
پاسخ : از مشخصات خیلی مهم قرص این است که وقتی استفاده از آن قطع می شود ، افراد می توانند به سرعت حامله بشوند . این مسئله نشان می دهد که قرص هیچ مشکلی برای تخمدان ها بوجود نمی آورد و آن ها بلافاصله بعد از قطع قرص فعالیت عادی خود راادامه می دهند . یائسگی زودرس می تواند عوامل مختلفی داشته باشد که استفاده از قرص های پیشگیری ازبارداری جزو آنها نیست.
مصرف قرص باعث چاقی ، بزرگ شدن شکم و بزرگ شدن پستان ها می شود.
پاسخ : مصرف قرص در برخی از افراد باعث می شود که اشتهای آن ها زیاد شود و غذای بیشتری بخورند و در نتیجه چاق بشوند. بارعایت رژیم غذایی صحیح و ورزش منظم می توان از این چاقی جلوگیری کرد. همچنین اگر چاقی بوجود بیاید ممکن است باعث شود که شکم و پستان ها نیز بزرگ شوند . این مشکل هم بارژیم غذایی مناسب و ورزش منظم برطرف می شود.
مصرف قرص باعث کم شدن اشتها شده و منجر به لاغری می شود.
پاسخ : خیر. خوردن قرص باعث افزایش اشتها می شود . البته در موارد کمی در3 -2 ماه اول استفاده از قرص حالت تهوع دیده می شود که این مشکل می تواند در همان 3 -2 ماه باعث کم شدن اشتها گردد.
مصرف قرص باعث سردرد و سرگیجه می گردد.
پاسخ : ممکن است در ماه های اول مصرف قرص پیشگیری فرد دچار سردردهای خفیف شود که با خوردن مسکن های معمولی برطرف می شود. مصرف قرص سرگیجه ایجاد نمی کند. البته باید توجه داشت خانم هایی که سابقه سردرهای میگرنی همراه علامت های عصبی دارند نباید از این روش استفاده کنند . درمواردبسیارکمی ممکن است سردردغیرعادی (شدید،ضربانی و یکطرفه همراه باتاری دید یاسفید شدن قسمتی از دیدو...) بوجود بیاید که در اینصورت فرد باید بلافاصله به بیمارستان مراجعه کند.
بامصرف قرص پیشگیری از بارداری صورت لک می آورد . همچنین باعث می شود که روی ران ها و شکم خط هایی بوجود بیاید.
پاسخ : لک صورت در تعداد بسیار کمی از مصرف کنندگان قرص دیده می شود. اگر این لک ها بوجود بیاید ، فرد باید در معرض مستقیم نور خورشید قرار نگیرد و از کرم های ضد آفتاب مناسب استفاده کند . با رعایت این مسایل لک ها برطرف شده و یا از بوجود آمدن آن پیشگیری می شود . دلیل اصلی بوجود آمدن خطوط روی ران وشکم تغییرات ناگهانی وزن است وارتباطی با مصرف قرص ندارد.
خوردن قرص جلوگیری ،باعث تهوع و استفراغ می شود
. پاسخ : بله بعضی افراد در ماه های اول خوردن قرص دچار تهوع می شوند که با راه حل های ساده مثل خوردن قرص هنگام خواب و یا خوردن قرص همراه با غذا و خوردن مایعات بیشتر و سبزی و میوه تازه برطرف می شود . استفراغ جزء عوارض مصرف قرص نیست .
آیا در فاصله تمام شدن بسته قرص تا زمان عادت ماهانه می توان بدون جلوگیری نزدیکی داشت ؟
پاسخ : اگر بسته قرص قبلی به طور صحیح استفاده شده باشد و همینطور بسته بعدی هم در زمان لازم شروع شود،می توان در فاصله تمام شدن و شروع شدن این دو بسته، به استثنای دوران قاعدگی تماس جنسی داشت. ضروری است به دلایل متعدد شرعی و بهداشتی در زمان قاعدگی از تماس جنسی پرهیز شود.
آیا مصرف قرص در هر زمانی از سیکل به عنوان روش اورژانس موثر است یا فقط در زمان تخمک گذاری تاثیر گذار است؟
پاسخ : در هر زمان از دوره ماهانه پس از تماس جنسی محافظت نشده می توان از قرص اورژانس پیشگیری از بارداری استفاده کرد . اثربخشی روش اورژانس به فاصله زمانی تماس جنسی تا خوردن قرص ارتباط قابل توجهی دارد. هر چه قدر فاصله خوردن قرص تا تماس جنسی کوتاه تر باشد ،اثر بخشی آن هم بیشتر می شود . نکته مهم این است که در هر دوره عادت ماهیانه فقط می توان یک بار از این روش استفاده کرد.
خانم هایی که قصد مسافرت طولانی دارند می توانند قرص را به طور پشت سرهم استفاده کنند؟
پاسخ : باید به یاد داشت که هدف از خوردن قرص ، پیشگیری ازبارداری ناخواسته است و خوردن آن هم تنها باید بر اساس دستورالعمل انجام شود و در غیر این صورت می تواند به سلامتی فرد صدمه بزند . پس مصرف قرص ها باید به شکل 21روز پشت سرهم ودر ساعت های مشخص انجام شودتابسته 21عددی تمام شود . بین دوبسته هم باید 7روز فاصله باشد . مصرف طولانی مدت و پشت سرهم قرص های پیشگیری از بارداری با قصد به عقب انداختن قاعدگی به دلایلی مثل زیازت یا روزه گرفتن می تواند عوارض خطرناکی به همراه داشته باشد.
قرص را تاچند سال می توان به طور مستمر مصرف نمود و عوارض قرص بعد از چه زمانی مشخص می شود؟
پاسخ : محدودیت زمانی برای خوردن قرص وجود ندارد . افراد می توانند در صورت تمایل نداشتن به بارداری و راضی بودن از استفاده از قرص ، خوردن آن راتا سن 50سالگی ادامه دهند. بیشترین مشکلات و شکایت های ناشی از مصرف قرص ها معمولا" در چند ماه اول بوجود می آید . این مشکلات معمولا" با توصیه های لازم برطرف می شود. معمولا" عوارض با گذشت زمان کم می شود. همچنین معاینه های دوره ای باعث تشخیص و درمان عوارض احتمالی قرص ها خواهد شد.
چرا در دو هفته اول شروع قرص بایستی جلوگیری داشته باشم ؟
پاسخ : اگر اولین قرص بسته اول در 5روز اول و مخصوصا"
روز اول قاعدگی آغاز شود نیازی به استفاده از روش کمکی نیست . در صورت شروع قرص در هر زما ن از دوره ماهانه ( به شرط اطمینان ار باردارنبودن ) ، باید برای ایجاد تاثیر پیشگیری ازبارداری قرص ، تا7روز از کاندوم هم استفاده کرد. بنابراین نیازی به پیشگیری دو هفته ای وجود ندارد.
چه فرقی بین قرص ال دی و تری فازیک (سه مرحله ای) وجوددارد ؟ قرص تری فازیک (سه مرحله ای ) برای چه کسانی توصیه می شود؟
پاسخ : مقدار هورمون در همه قرص های یک مرحله ای ال دی مساوی است ولی مقدار هورمون در رنگ های مختلف قرص های سه مرحله ای تری فازیک و با توجه به دوره های مختلف در دوران قاعدگی خانم ها فرق می کند . به همین دلیل باید خوردن قرص تری فازیک دقیقا" از روی بسته باشد . بین این دونوع قرص تفاوتی از نظر نحوه مصرف و تاثیر برجلوگیری از بارداری ناخواسته وجود ندارد و انتخاب آن ها براساس تمایل افراد است .
در زمان لکه بینی در زمان خوردن قرص پیشگیری ازبارداری برای خواندن نماز باید چکار کنیم ؟ آیا لکه بینی حین مصرف قرص جلوگیری نیاز به غسل دارد ؟
پاسخ : باید طبق احکام مرجع تقلید خود عمل کنید.
آیا شروع بسته بعدی قرص باید بعد از تمام شدن عادت ماهانه ،بدون توجه به فاصله یک هفته باشد؟
پاسخ : خیر برای این که قرص بتواند به خوبی از بارداری پیشگیری کند ، استفاده کننده از قرص باید بدون توجه به دوران خونریزی قاعدگی بسته جدید قرص را بعد از فاصله هفت روزه از تمام شدن بسته قبلی شروع کند.
اگر مصرف قرص را یک شب فراموش کنیم حامله می شویم؟
پاسخ : خیر. معمولا" با یک شب فراموش کردن قرص ،بارداری اتفاق نمی افتد . باید به محض به یاد آمدن ،قرص فراموش شده خورده شود . البته اگر فکر می کنید که آدم فراموش کاری هستید بهتر است از روش دیگری استفاده کنید.

0 comments:

ارسال یک نظر