پرده بکارت 2


آسیب و پارگی پرده بکارت
برخی فعالیت ها می تواند سبب آسیب و پارگی برگشت ناپذیر پرده بکارت شود.برخلاف تصور برخی که می پندارند پرده بکارت دختران در داخل واژن قرار دارد،پرده بکارت که از جنس دیواره واژن می باشد در بخش خارجی دستگاه تناسلی زنان قرار دارد و در دهانه واژن واقع شده است.پرده بکارت از نظر فرم در چند نوع می باشد که قبلا به آن اشاره شده است.
برخی فعالیت ها می تواند سبب آسیب و پارگی برگشت ناپذیر پرده بکارت شود از جمله :
-ورزش های سنگین از جمله ژیمناستیک
-انجام نزدیکی و فعالیت جنسی با مرد – دخول آلت تناسلی
-عمل خودارضایی اگر همراه با داخل کردن یک شئی به داخل واژن باشد میتواند سبب پارگی و آسیب پرده بکارت شود.
-برخی نیز بطور مادر زادی با مشکل آسیب یا حتی نبود پرده بکارت مواجه هستند.
              


-تصادف نیز میتواند سبب آسیب و پارگی پرده بکارت شود.
-عملهای لگنی وخیم
قابل توجه اینکه تمامی مسائل ذکر شده بالا در مورد آسیب و پارگی پرده بکارت توسط پزشک قابل معاینه و تشخیص صد در صد می باشد.
پرده بکارت بافتی بسیار حساس و نازک دارد و با کوچکترین تحریک آسیب پذیر می باشد. گرچه تحریکات کوچک و مختصر آسیب کامل به پرده بکارت نمی رساند ولی همین آسیب جزئی برگشت ناپذیر و قابل تشخیص است و سبب حساس شدن آن و احتمال پارگی پرده بکارت وجود دارد.
معمولا در زمان قدیم برای اطمینان از باکره بودن دختر در اولین آمیزش از دستمال سفیدی که به خون بکارت آغشته بود استفاده می گردید.من کاری به درست یا غلط بودن این روش و مشکلاتی که حادث می شد ندارم.اما نکته مهم در اینجا تفاوت بین خون بکارت با خون قاعدگی یا خونی است که از پرده ترمیم یافته خارج می شود.
معمولا پس از پارگي پرده بکارت خونريزي کم و بيش شديدي ايجاد مي شود. حداقلي براي خونريزي در اين حالت نداريم ممکن است در حد يک يا دو قطره باشد و يا شايد هم بيشتر باشد ولي حداکثر به اندازه آغشته شدن يک عدد پوشک خواهد بود و چيزي که مسلم است اين است که اين خونريزي نبايد ادامه داشته باشد.نکته همین جا می باشد اگر کسی اقدام به ترمیم بکارت نماید چون دیگر امکان استفاده از خون طبیعی ناشی از پارگی بکارت وجود ندارد معمولا میزان خونریزی بیشتری از حالت طبیعی به وجود خواهد آمد یا اصلا خونریزی نخواهد داشت. خون پرده بکارت معمولا سریع لخته می شود و تفاوتش با خون سایر قسمت های بدن این است که حاوی مقادیری سلول واژینال می باشد.
بین خون ناشی از قاعدگی و خون پرده بکارت نیز تفاوت است چون خون قاعدگي داراي فيبرينوژن کمتر است، لذا ديرتر لخته شده و سلول هاي واژينال در آن بسيار زياد است در حالي که خون حاصل از پرده بکارت سريعتر لخته شده و حاوي مقادير کمي سلول واژينال است.
علت پارگی بکارت
چون در اولین مقاربت پرده بکارت (در صورت وجود) به دلیل اینکه قطر کمتری نسبت به قطر آلت مرد دارد، از ورود آلت تا حدودی جلوگیری می کند ولی با ایجاد فشار بیشتر دچار پارگی می شود. این پارگی همانند سایر پارگیها در بدن ایجاد درد و سوزش و خونریزی می کند.پس اگر به طور طبیعی هنگام اولین مقاربت به عرض کم واژن همراه با مانعی که به راحتی امکان دخول آلت مردانه را ندهد برخورد نمایید شخص تا حالا دخول واژنی نداشته است.فکر کنم اگر کمی در این زمینه اطلاعات داشته باشید به راحتی تفاوت عرض ناشی از استمنا توسط انگشت و عرض ایجاد شده ناشی از آلت مردانه برای شما قابل احساس خواهد بود.
تشخیص زمان پارگی بکارت
معمولا تا 2 هفته بعد از پارگی بکارت از روی نشانه های ظاهری می توان تاریخ دقیق آن را حدس زد و پزشک متخصص یا ماما تا 1 ماه می تواند تاریخ پارگی را حدس بزند و بعد از 1 ماه به هیچ وجه زمان پارگی پرده معلوم نمی شود.از لحاظ شکل ظاهری اگر پرده بکارت ترمیم یافته نباشد لبه هاي پارگي جديد در پرده بکارت معمولا زخمي و قرمز رنگ بوده و آثار خون لخته شده در آن مشاهده مي شود.بعد از حدود يک هفته لبه هاي بريدگي از مخاطي مشابه مخاط پرده پوشيده شده و بعد از حدود دو هفته لبه هاي زخم نسبتا گرفته مي شود.
در مواردي ممکن است پرده بکارت فاقد سوراخ باشد . اين عارضه علائمي ندارد ولي در دوران بلوغ که به علت شروع عادت ماهيانه ،خونريزي ماهيانه سبب تجمع خون و ترشحات در مهبل و بروز درد و علائمي ديگر خواهد شد لازم است پرده بکارت با مجوز قضائي و صدور گواهي لازم براي بيمار برداشته شود.

شايع ترين نوع پرده بکارت ، مثلثي است که در 50 تا 60% دختران ديده مي شود.

مسئله ساز ترين نوع پرده بکارت نوع حلقوي است.

پرده هاي بکارت حلقوي دو نوعند : 1)قابل اتساع 2)غيرقابل اتساع
انواع پرده هاي بکارت حلقوي غيرقابل اتساع در حين اولين دخول آلت تناسلي مردانه پاره شده و مانند ساير انواع هستند اما انواع حلقوي قابل اتساع عليرغم دخول ممکنست پاره نشده و براي مرد اين تصور را ايجاد کنند که همسر او باکره نبوده است.اين توهم سبب مراجعه مکرر زوجين جوان به پزشکي قانوني است که با يک معاينه سطحي و توضيحات لازم رفع خواهد شد.در عين حال در لبه پرده بکارت حلقوي قابل اتساع مي توان علائم سائيدگي خفيف يا خونمردگي را مشاهده کرد.
پارگي پرده بکارت
پارگي پرده بکارت هيچ گونه قاعده و قانوني ندارد و ممکن است به هر شکل و اندازه و در هر جهتي از پرده بکارت ايجاد شود. در پرده بکارت نوع حلقوي معمولا 4 تا 5 پارگي شعاعي شکل بوجود مي آيد و انواع هلالي دو پارگي در طرفين پيدا مي کنند.
پارگي ها معمولا از کناره آزاد پرده بکارت شروع شده و تا جدار واژن کشيده مي شوند. در مواردي که سن دختر کم بوده و دستگاه تناسلي زنانه رشد کافي نداشته باشد ممکن است پارگي در واژن و ساير نواحي تناسلي نيز ايجاد شود.
خون پرده بکارت
معمولا پس از پارگي پرده بکارت خونريزي کم و بيش شديدي ايجاد مي شود.لازم است اين خون را از خون قاعدگي تميز دهيم.خون قاعدگي داراي فيبرينوژن کمتر است، لذا ديرترلخته شده و سلول هاي واژينال در آن بسيار زياد است در حالي که خون حاصل از پرده بکارت سريعتر لخته شده و حاوي مقادير کمي سلول واژينال است.
لبه هاي پارگي جديد در پرده بکارت معمولا زخمي و قرمز رنگ بوده و آثار خون لخته شده در آن مشاهده مي شود.بعد از حدود يک هفته لبه هاي بريدگي از مخاطي مشابه مخاط پرده پوشيده شده و بعد از حدود دو هفته لبه هاي زخم نسبتا گرفته مي شوند. نکته مهم اين است که لبه هاي پارگي چون آزاد هستند و به هم اتصال ندارند هيچ وقت به هم جوش نمي خورند و اگر دو تکه پارگي به هم دوخته شوند محل ترميم به صورت يک اسکار برجسته روشن مشخص خواهد شد.
تعيین زمان پارگي پرده بکارت
تا دو هفته از پارگي بکارت تعيين دقيق تاريخ ازاله بکارت ممکن است.
تا يک ماه مي توان تاريخ آنرا به طور تخميني حدس زد.
پس از يک ماه تعيين زمان بروز پارگي ممکن نيست .
دليل بيولوژيکي وجود پرده بکارت
تا کنون هيچگونه رابطه مستقيمي بين وجود پرده بکارت و هدف تطبيقي اش، آنهم به نفع موجودات من جمله انسان کشف نشده است. گفتني است که وجود اين لايه گوشتي در دهانه اندام تناسلي منحصر به انسان نيست و مي توان آنرا در دسته اي از جانداران کيسه دار و پستاندار مانند اسب، وال و کفتار و غيره نيز مشاهده نمود.
به عقيده برخي پژوهشگران وجود آن در دوره جنيني او را از عفونت هاي مکرر در اندام تناسلي اش محفوظ نگه مي دارد. برخي اين لايه را همانند اندامهاي ديگري چون آپانديس و انگشت کوچک پا (؟) مي دانند که بتدريج به تحليل مي روند. گروهي نيز کارکرد چنين عضوي در واژن سگ و الاغ را اينطور تعبير مي کنند که پرده به مثابه قفلي است که پس از جفت گيري درب آنرا مي بندد و از خروج مني از آن جلوگيري مي کند.
به عقيده تکامل شناسان اين پديده به نفع بقا و تکثر موجود زنده است. اما چرا شکل آن در گونه هاي تکامل يافته تري مانند انسان و ميمون به صورت امروزي در آمده، سوالي است هنوز بي پاسخ!
معاينه پرده بکارت
خانمها به دليل خصوصيات رواني مايل نيستند براي معاينه ي پرده خود به پزشک مراجعه کنند و اين در بسياري از موارد موجب افسردگي و ناراحتي هاي روحي در آنها مي گردد.
پرده ي بکارت به شکلي است که خود شخص به تنهايي قادر به معاينه نيست و در مواردي که ناشيانه اين عمل انجام گيرد موجب صدمه زدن به پرده خواهد شد.
توصيه مي شود که براي معاينه ي پرده بکارت خود به ماما و پزشک زنان مراجعه نماييد .18 سالگي سني است که دختر جوان اولين چک آپ خودش را بايد پيش يک پزشک يا ماما انجام بدهد.
براي معاينه پرده بکارت بايد لب هاي خارجي فرج را کاملا با انگشت شست و اشاره باز کنيد و با استفاده از آينه پرده را معاينه کنيد.اگر دوست يا آشنايي باشد راحتتر مي شود پرده را معاينه کرد بدين ترتيب که شما با استفاده از انگشت هاي مياني و اشاره يک دست و انگشت شست و اشاره دست ديگرتان دو لب فرج را کاملا باز مي کنيد و دوست شما با استفاده از يک چراغ قوه نور را به آينه مي تاباند تا نور به داخل مهبل منعکس شود.(عواقب ناشي از اين معاينه شخصي توسط خود افراد متوجه ما نخواهد بود)
ترميم/شبيه سازي پرده بکارت
هايمنورافي،Hymenorraphy، هايمنوپلاستي،Hymenoplasty، يا بازسازي پرده بکارت با عمل جراحي، جرياني است که طي آن بقاياي اين پرده که بر اثر آميزش و يا هر دليل ديگري از بين رفته، با قرار دادن کپسولي ژلاتيني که حاوي ماده اي شبيه خون است، به هم دوخته مي شود. اما بدليل فقدان رگهاي خوني در اين ناحيه اين اتصال موقت بوده و براي نتيجه مطلوب بهتر است تا يک هفته قبل از شب زفاف انجام گيرد. گاهي اوقات نيز که اثري از اين بقايا برجاي نمانده، بخشهايي از دهاته واژن به هم دوخته مي شود تا نقش پرده را بازي کند. اين عمل در ايران و برخي ديگر از کشورهاي عربي غير قانوني است و تنها در صورتي انجام مي گردد که پزشکي قانوني حکم آن را، مثلاً بنا برا اينکه ايزال پرده طي حادثه رانندگي باشد، تاييد کند.
به گزارش مجله پزشکي بريتانيا، با رايج شدن عمل جراحي و بازسازي پرده بکارت آمار قتل هاي ناموسي زنان به خاطر ثيوبت  عدم باکره گي شان در مصر طي چند سال اخير به ميزان 80 درصد کاهش يافته است.مطمئناً زنان بسياري براي نجات آبرو و حيثيت خود و پاکدامن جلوه دادن خويش در مقابل شريک آينده شان و همينطور براي فرار از قضاوات نابجا و سزاهاي وحشتناک دست به اين عمل جراحي مي زنند. در اصل اين يک نوع رياست. و يا مگر چاره ديگري هم هست؟ حتماً با خود مي گوييد تا کي مهر تاييد بر خرافات بايد زد؟ آيا پزشکاني که فاعل چنين عمل هايي هستند، مسووليت سلامت زندگي اجتماعي انسانها را نيز بر گردن دارند؟ و يا اينکه قصدشان تنها نجات جان عده اي بي گناه است که ناخواسته قرباني سنت هاي باطل دوران ويکتورياني مي شوند؟ پس تکليف کساني که از لحاظ اقتصادي قادر به تامين مخارج اين عمل نيستند چه مي شود؟ چگونه مي توان در قحطي آگاهي، با فريادي اسير در هنجره خواهان اجراي عدالت بود؟

0 comments:

ارسال یک نظر